De Dramahoek voorkomen
De Dramahoek voorkomen. We voeren dagelijks gesprekken. Met onze partner, kinderen, collega's, vrienden, werkgever, familie. Meestal verlopen de gesprekken positief. Maar plots kunnen gesprekken een niet- gewenste noch voorziene kant uitgaan. In dit blog leggen we uit wat de dramahoek is. En leer hoe je deze kunt voorkomen voor positievere en constructieve gesprekken met anderen. Want zeg nu zelf. Niemand wil toch drama in zijn leven!
De Dramahoek voorkomen
Het gesprek begint aangenaam, ontspannen en er gebeurt iets. Of de ander zegt iets, waardoor je het gevoel krijgt dat je vastloopt in het gesprek. Om elkaar heen begint te draaien. En je hoort jezelf reageren. Maar helemaal anders dan je je had voorgesteld. En je voelt als het ware een knoop in je maag. Voor je het goed en wel beseft, ben je in de dramadriehoek belandt. Probeer dit te voorkomen om een dramahoek situatie te vermijden.
Transactionele analyse
Een heel interessant model om communicatie nader te bekijken is transactionele analyse. Als je succesvol de dramahoek wilt voorkomen, is het inzichtelijk om te begrijpen dat niemand verbaasd zal reageren als we hierover praten. Maar wel herkennen dat we allemaal wel eens in die driehoek belanden. Hoe kunnen we drama in communicatie voorkomen?
De dramadriehoek komt uit de TA ( Steven Karpmann) en geeft een beeld hoe we in elkaar steken. Namelijk gebaseerd op drie ego-toestanden. Die we allen in ons hebben. namelijk een Ouder, een Volwassene en een Kind. Afgekort O - V - K. Dit model kan ook helpen bij het voorkomen van een dramatisch scenario dat kan leiden tot dramahoek situaties.
Ouder Communicatie
De O(uder) communicatie omvat alle communicatie, als meningen, uitspraken, oordelen van ouders/opvoeders uit onze eerste opvoedingsjaren. We weten dat deze door de tijd heen vervormd zijn tot waarden, normen en overtuigingen. Want we hebben deze vaak voor waar aangenomen.
Volwassen communicatie
De V(olwassene) reageert op een gelijkwaardige manier in communicatie. Dus niet vanuit emoties, wat niet betekent dat de V(olwassene) emoties negeert of onderdrukt. Maar emoties kunnen ook gecommuniceerd worden vanuit een V(olwassene) positie.
Dit maakt dat je in deze positie op een volwassen manier in de verbinding reageert. Waardoor de gesprekspartner meestal op een gelijkwaardige manier anticipeert. Die meestal afhankelijk van de manier waarop de ontvanger de boodschap hoort en interpreteert.
Kind Communicatie
Het K(ind) daarentegen omvat alle reacties die ons terugbrengen naar het kind in ons. Dat vanuit emoties en gedragingen reageert. Begrijpen van deze reactie kan helpen om situaties waar je de dramahoek terechtkomt te voorkomen.
3 ego-toestanden van communicatie
In communicatie zenden we voortdurend boodschappen uit in één van de 3 ego- toestanden. Maar de ontvanger doet dit ook. Het zijn de transacties die mede bepalen vanuit welke ego-positie de ander reageert. Zo kunnen we actief de dramahoek voorkomen.
Wat wordt bedoeld met de Dramadriehoek?
In het geval we in een moeilijk gesprek verwikkeld geraken. Of er is een discussie, een conflict. dan verloopt het gesprek niet aangenaam. Dan hanteren we onze eigen vaste communicatiepatronen. En die patronen kunnen we herleiden tot de drie posities. Namelijk
- De Aanklager
- Het Slachtoffer
- de Redder
Deze drie rollen verhouden zich perfect tot elkaar. En zoals de dramadriehoek het aangeeft. Want het gesprek eindigt dan in een drama.
Aanklager
Wat doet de Aanklager? Nou, die schept er plezier in anderen op hun meest gevoelige plekken te pakken. En legt de schuld van de moeilijkheden of het conflict helemaal neer bij de ander! De ander krijgt dan een schuldgevoel en komt niet op voor zichzelf. De aanklager voelt zich in zijn nopjes!
De aanklager communiceert vanuit de O(uder) of vanuit het K(ind).
Het Slachtoffer
Als er een Aanklager is, is er natuurlijk ook een Slachtoffer. En deze gedraagt zich hulpeloos, angstig, is bang om fouten te maken. Maar ook bang om afgerekend te worden. En in dit gedrag kan het slachtoffer zich zielig gedragen. Waardoor hij reddersgedrag in de omgeving uitlokt of anderen beïnvloedt om de aanklager aan te klagen.
In de beide situaties communiceert het Slachtoffer vanuit het K(ind). Dit allemaal vermijdend kan helpen de dramahoek voorkomen.
De Redder
De Redder is iemand die meestal, ongevraagd, het slachtoffer graag wil redden. En hierdoor maakt hij anderen afhankelijk van zijn hulp. Hij neemt dan vaak de verantwoordelijkheid van de ander over. Bepaalt wat goed/ beter is voor het Slachtoffer enz.. Maar dit is bemoeizicht en valt dan weer onder de Ouderrol hierboven.
Tips om uit de Dramahoek te blijven
Beste tips om uit de dramadriehoek te blijven. Is je niet laten verleiden om één van die rollen op te nemen. Namelijk, aanklager, slachtoffer of redder. Want je wint er helemaal niets bij. En de communicatie eindigt meestal in een drama. Probeer altijd een dramahoek situatie te voorkomen.
Kies voor de Volwassen communicatie. Daar gedijen moeilijke en lastige gesprekken het beste bij.Datum: 15-12-'25
Terug naar overzicht
